STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W BTtalk
I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1.
1. Niniejsze Standardy ochrony małoletnich określają zasady i procedury obowiązujące w BTtalk, których celem jest zapewnienie uczestnikom bezpieczeństwa i należytego zabezpieczenia przed krzywdzeniem.
2. Ilekroć w niniejszych Standardach używa się wskazanych poniżej pojęć, należy przez nie rozumieć:
a) krzywdzenie – jednorazowe albo powtarzające się umyślne działalnie lub zaniechanie, polegające na
użyciu siły fizycznej, oddziaływaniu psychicznym bądź ekonomicznym, w tym wykorzystywaniu przewagi
fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, naruszaniu integralności fizycznej lub dóbr osobistych
małoletniego, stosowanie jakichkolwiek form przemocy (w tym fizycznej, psychicznej, seksualnej,
ekonomicznej), popełnienie czynu zabronionego na szkodę małoletniego, zaniedbywanie małoletniego, a
także wszelkie inne działania lub zaniechania zagrażające dobru małoletniego, powodujące szkodę
fizyczną lub psychiczną u małoletniego, wywołujące cierpienie, naruszające jego godność, nietykalność
cielesną, wolność, w tym seksualną, prywatność, a także wzbudzające w małoletnim uzasadnione
poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji
elektronicznej;
b) małoletni – osoba, która nie ukończyła 18 lat,
c) personel – wszystkie osoby zatrudnione przez organizatora na podstawie umowy o pracę lub umowy
zlecenia, a także osoby współpracujące lub świadczące dla organizatora określone usługi, np.
prowadzące zajęcia, stażyści, praktykanci, wolontariusze,
d) rodzic – rodzic uczestnika lub jego prawny opiekun,
e) organizator – BTtalk,
f) organy ścigania – prokuratura, Policja.
g) uczestnik – małoletni będący uczestnikiem zajęć, warsztatów, kursów, eventów lub innych usług
świadczonych przez organizatora.
II. ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE POMIĘDZY UCZESTNIKAMI A PERSONELEM
§ 2.
1. Personel zobowiązany jest zapewnić uczestnikom bezpieczny pod względem fizycznym i psychicznym udział
w usługach organizatora, a w podejmowanych działaniach powinien zawsze kierować się dobrem
uczestników oraz postępować zgodnie z ich szeroko pojętym interesem.
2. Personel w szczególności zobowiązany jest:
a) dbać o zachowanie profesjonalnej relacji z uczestnikami, adekwatnej do wieku i poziomu rozwoju
uczestników, przyjaznej, lecz z zachowaniem odpowiedniego dystansu,
b) odnosić się do uczestników z szacunkiem, a także dążyć do wykształcenia w uczestnikach umiejętności
okazywania szacunku w relacjach społecznych, w tym w relacjach z personelem oraz z innymi
uczestnikami,
c) zachowywać się w stosunku do uczestników w sposób cierpliwy, wyrozumiały, pełny akceptacji,
d) wykazać się uważnością na potrzeby i problemy uczestników,
e) wykazywać gotowość do wysłuchania uczestników oraz okazania niezbędnego wsparcia i pomocy,
f) rozpoznawać potrzeby i możliwości rozwojowe uczestników,
g) dostosowywać poziom rozmowy z uczestnikiem oraz zakres i sposób przekazywanych informacji
odpowiednio do wieku uczestnika, jego zdolności rozumienia i stopnia rozwoju,
h) odpowiednio dostosować swoją opiekę oraz metody dydaktyczne do wieku i indywidualnych potrzeb
każdego uczestnika,
i) wykazywać się otwartością na współpracę z rodzicami uczestników,
j) szanować prywatność uczestnika oraz wytyczone przez niego granice.
3. Personel zobowiązany jest poświęcać niezbędną uwagę uczestnikom ze szczególnymi potrzebami
edukacyjnymi oraz uczestnikom z niepełnosprawnościami, uwzględniać ich potrzeby, ograniczenia, a także istniejące i mogące wystąpić potencjalnie problemy, w tym w grupie rówieśniczej. Personel zobowiązany jest również dążyć do wykształcenia we wszystkich uczestnikach postaw koleżeńskich, wyrozumiałości, chęci niesienia pomocy potrzebującym jej rówieśnikom, a także szerokiej tolerancji wobec różnorodności uczestników, ich możliwości, problemów i ograniczeń.
4. Personel powinien w równy sposób traktować wszystkich uczestników. Faworyzowanie bądź
dyskredytowanie uczestników bez względu na przyczynę są niedopuszczalne. Działania podejmowane przez personel zawsze powinny być uzasadnione, bezpieczne i sprawiedliwe w stosunku do wszystkich
uczestników.
§ 3.
1. Personel nie jest uprawniony do jakiegokolwiek zachowania, które mogłoby zagrozić bezpieczeństwu
fizycznemu lub psychicznemu uczestnika, powodować w nim poczucie dyskomfortu, wstydu, zakłopotania bądź zagrożenia. W szczególności zabronione jest:
a) nadmierne okazywanie sympatii, komplementowanie, pochwały ponad uzasadnioną, przeciętną miarę,
b) nadmierne, wykraczające poza uzasadnioną, przeciętną miarę, komentowanie postawy, zachowania,
wyglądu, ubioru uczestnika,
c) w wypowiedziach do uczestnika lub wobec innych osób odnoszenie się do pochodzenia uczestnika, jego sytuacji materialnej lub faktycznej,
d) okazywanie uczestnikowi w jakikolwiek sposób braku szacunku,
e) poniżanie uczestnika, ośmieszanie, obrażanie, zawstydzanie, upokarzanie, wyzywanie,
f) zastraszanie, grożenie, stosowanie szantażu, w tym emocjonalnego,
g) lekceważenie lub ignorowanie uczestnika,
h) ujawnianie drażliwych danych i informacji na temat uczestnika, w tym m.in. na temat jego stanu zdrowia,
sytuacji rodzinnej, problemów osobistych, niepełnosprawności,
i) utrwalanie, powielanie, publikowanie, wykorzystywanie, udostępnianie w sposób lub w formie innej niż
wynikająca ze zgody rodzica wizerunku uczestnika oraz jego danych osobowych.
2. U organizatora zabronione jest:
a) stosowanie kar cielesnych bądź innych, niewspółmiernych do stopnia przewinienia uczestnika,
b) stosowanie przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej lub ekonomicznej we wszelkich formach,
c) dawanie przyzwolenia w sposób bezpośredni lub pośredni na jakiekolwiek krzywdzenie uczestnika, w
szczególności stosowanie przemocy fizycznej, psychicznej lub ekonomicznej przez kogokolwiek,
d) zmuszanie uczestnika do wykonywania czynności, których nie jest w stanie albo nie chce wykonać,
e) stawianie uczestnikom ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi lub z niepełnosprawnościami
wymogów nieuwzględniających ich faktycznych możliwości oraz ograniczeń, nierespektowanie zaleceń
wynikających wydanych w stosunku do uczestnika opinii, orzeczeń, zaleceń dotyczących współpracy z
uczestnikiem,
f) jakiekolwiek zachowanie naruszające godność uczestnika, dawanie w sposób bezpośredni lub pośredni
przyzwolenia na jakiekolwiek naruszenie godności uczestnika.
§ 4.
1. Personel zobowiązany jest zachowywać się względem uczestnika w sposób jednoznaczny, niebudzący
wątpliwości co do charakteru łączącej członka personelu z uczestnikiem relacji.
2. Personel zobowiązany jest do poszanowania nietykalności cielesnej uczestnika. Kontakt fizyczny personelu z uczestnikiem powinien być ograniczony do wyjątkowych sytuacji, w szczególności do udzielenia uczestnikowi niezbędnej pomocy.
3. Niedopuszczalne jest oglądanie i dotykanie intymnych części ciała uczestnika bądź części ciała znajdujących się w ich pobliżu, a także takich części ciała, w taki sposób, w takim miejscu lub w takich okolicznościach, że dotyk mógłby być niewłaściwie zinterpretowany albo wiązać się dla uczestnika z jakimkolwiek dyskomfortem.
4. Zabronione jest inicjowanie oraz uczestniczenie przez personel w grach i zabawach prowadzących do
naruszenia integralności fizycznej uczestników, w szczególności wymagających zbliżenia ciała personelu do ciała uczestnika, pocałunków bądź innych, mogących wywołać w uczestnikach poczucie dyskomfortu.
5. Zabronione jest inicjowanie, angażowanie lub przymuszanie uczestników do gier i zabaw, wymagających naruszenia integralności fizycznej uczestników, nadmiernego zbliżenia, kładzenia się na sobie wzajemnie itp.
Personel zobowiązany jest uszanować odmowę uczestnika we wzięciu udziału w jakiejkolwiek aktywności
3
wymagającej fizycznego zbliżenia się do innej osoby, niezależnie od wieku lub płci, jeżeli wiąże się ona dla uczestnika z poczuciem dyskomfortu.
§ 5.
1. Wszelkie kontakty personelu z uczestnikami, wynikające ze współpracy z organizatorem powinny odbywać się za wiedzą organizatora. Zabronione jest proponowanie lub wykonywanie spotkań z uczestnikami (w jakimkolwiek celu, nie wyłączając nauki, zajęć, warsztatów, itp.) bez wiedzy organizatora, w szczególności w miejscu zamieszkania personelu lub uczestnika.
2. Zabronione jest oferowanie lub wykonywanie spotkań towarzyskich personelu z uczestnikami, chyba że
uczestnika łączą z danym członkiem personelu więzy rodzinne, a spotkania są wykonywane za zgodą
rodziców.
3. Personel nie jest uprawniony do oferowania lub wykonywania kontaktów z uczestnikiem bądź z jego
rodzicami z wykorzystaniem prywatnego numeru telefonu, adresu e-mail, profilu na portalach
społecznościowych itp., chyba że organizator został o tym uprzednio powiadomiony i wyraził na to zgodę.
III. WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI
ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE
§ 6.
1. Personel zobowiązany jest do obserwowania wzajemnych relacji uczestników, prawidłowości ich przebiegu i reagowania na krzywdzenie uczestników przez innych uczestników oraz na zagrożenie skrzywdzeniem uczestnika przez innych uczestników.
2. Uczestnik zobowiązany jest do traktowania z szacunkiem wszystkich innych uczestników, bez względu na ich wiek, płeć, pochodzenie, wygląd, status majątkowy, niepełnosprawność, szczególne potrzeby edukacyjne oraz wszelkie inne cechy.
3. Uczestnicy powinni wykazywać się koleżeństwem, pomagać sobie wzajemnie, tolerować się.
4. W stosunkach między uczestnikami zabronione jest:
a) stosowanie jakiejkolwiek przemocy (fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej),
b) dokuczanie innym uczestnikom, wyśmiewanie ich, obrażanie, poniżanie, zawstydzanie, upokarzanie,
c) stosowanie gróźb, zastraszanie, szantażowanie,
d) używanie wulgaryzmów, wyzwisk, obraźliwego języka, obraźliwych gestów,
e) krzyczenie na innych uczestników, opluwanie ich, szarpanie za ubrania, popychanie, szarpanie za włosy,
podstawianie nóg,
f) rzucanie rzeczami swoimi lub należącymi do innych uczestników,
g) bicie, kopanie, szczypanie, drapanie, szturchanie,
h) jakikolwiek dotyk wbrew woli uczestnika,
i) czynienie uwag i komentowanie wyglądu innych uczestników, ich sylwetki, sprawności fizycznej lub
intelektualnej, atrakcyjności fizycznej,
j) zmuszanie do czegokolwiek, nakłanianie do podejmowania działań zabronionych na terenie organizatora,
w tym do popełniania czynów zabronionych,
k) wykorzystywanie w jakikolwiek sposób przewagi nad innymi uczestnikami (np. młodszymi, słabszymi,
niepełnosprawnymi, ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w gorszej sytuacji materialnej, w gorszej
kondycji fizycznej), stosowanie przymusu wobec innych uczestników,
l) naruszanie prywatności i prawa do intymności innych uczestników,
m) nakłanianie innych uczestników do palenia lub spożywania alkoholu, zażywania środków odurzających
lub leków, nakłanianie do wnoszenia ich na teren organizatora, nabywania,
n) ujawnianie informacji, zwłaszcza wstydliwych, kłopotliwych, prywatnych, intymnych dotyczących innych
uczestników oraz ich sytuacji życiowej, w tym rodzinnej, udostępnianie ich innym uczestnikom w
jakikolwiek formie i w jakikolwiek sposób,
o) lekceważenie, izolowanie, wykluczanie z grupy rówieśniczej, ostracyzm,
p) jakiekolwiek zachowanie, które może być nieprzyjemne, krzywdzące, trudne dla innych uczestników.
§ 7.
1. Każdy uczestnik, który doświadczył jakiegokolwiek krzywdzenia ze strony innych uczestników powinien
niezwłocznie zgłosić ten fakt dowolnemu członkowi personelu w dowolnej formie (ustna, pisemna,
elektroniczna, telefoniczna).
2. Każdy członek personelu powziąwszy wiadomość bądź zauważywszy krzywdzenie uczestnika przez innego
uczestnika lub uczestników zobowiązany jest podjąć działania określone w Standardach ochrony małoletnich.
3. Każdy członek personelu powziąwszy uzasadnione przypuszczenie, że uczestnik może być krzywdzony przez
innych uczestników, zobowiązany jest w pierwszej kolejności do bacznej obserwacji, w celu potwierdzenia
lub wykluczenia swych przypuszczeń, przeprowadzenia dyskretnej i delikatnej rozmowy z krzywdzonym
uczestnikiem, a w razie potwierdzenia przypuszczeń, do niezwłocznego podjęcia interwencji.
IV. ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO
§ 8.
1. U organizatora obowiązują następujące zasady podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia
krzywdzenia uczestnika:
a) szybkości interwencji – interwencja powinna być podjęta niezwłocznie po ujawnieniu krzywdzenia lub
powzięcia uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia uczestnika,
b) poufności – interwencja powinna być podjęta z poszanowaniem dóbr osobistych uczestnika,
w szczególności jego godności i prywatności, z możliwym jak największym ograniczeniem dostępu do
informacji dla innych osób, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych uczestnika,
c) wrażliwości i profesjonalizmu – podczas interwencji należy zapewnić uczestnikowi wsparcie personelu,
postępować w sposób delikatny.
§ 9.
1. Personel zobowiązany jest zwracać szczególną uwagę na:
a) istniejące u uczestnika obrażenia ciała (np. sińce, rany),
b) widoczne symptomy dolegliwości bólowych, złego samopoczucia,
c) stany napięcia nerwowego u uczestnika, nerwowość, nadwrażliwość, płaczliwość, zmienność nastrojów,
d) agresję, nadpobudliwość, nadreaktywność,
e) wycofanie w relacjach z rówieśnikami,
f) apatię, smutek, płaczliwość, przygnębienie,
g) niechęć do powrotu do domu, strach lub inne objawy wskazujące na możliwość istnienia niewłaściwych relacji z rodzicami, opiekunami lub innymi osobami, z którymi uczestnik spędza czas,
- a także zobowiązany jest dążyć, w pierwszej kolejności poprzez rozmowę z uczestnikiem, do wyjaśnienia
przyczyn stwierdzonych przez siebie niepokojących objawów.
2. Personel w miarę swoich możliwości zobowiązany jest obserwować rodziców uczestnika oraz inne osoby odbierające uczestnika ze organizatora bądź opiekujące się uczestnikiem, zwracając przy tym uwagę na:
a) relację z uczestnikiem, sposób odnoszenia się do uczestnika,
b) zachowania przemocowe, tj. szarpanie, popychanie, bicie, wyzywanie, poniżanie, krzyk, zastraszanie,
c) ich wygląd, higienę, trzeźwość, stan wskazujący na regularne nadużywanie alkoholu,
d) reakcję uczestnika na spotkanie z daną osobą.
§ 10.
1. W przypadku powzięcia przypuszczenia, że uczestnik może być krzywdzony, członek personelu zobowiązany jest w pierwszej kolejności przeprowadzić rozmowę z uczestnikiem w dyskretnych warunkach, nie wywierając na uczestniku presji oraz nie przymuszając do wyjawiania informacji, których uczestnik nie chce wyjawić.
2. W przypadku utrzymania przypuszczenia o krzywdzeniu uczestnika lub wątpliwości w tym zakresie członek personelu zobowiązany jest niezwłoczne zawiadomić o tym fakcie organizatora, który może przeprowadzić rozmowę z uczestnikiem lub jego rodzicami, lub złożyć odpowiednie zawiadomienie organom ścigania lub doprowadzić do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
3. O ile bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczestnika nie są zagrożone i nie wymagają podjęcia natychmiastowej, zdecydowanej reakcji, personel powinien w pierwszej kolejności podjąć czynności wyjaśniające, w szczególności powinni prowadzić obserwacje, przeprowadzić rozmowę z uczestnikiem oraz jeżeli jest to uzasadnione i nie spowoduje zagrożenia dobra uczestnika – z rodzicami, w razie potrzeby w sposób dyskretny przeprowadzić także wywiad wśród innych uczestników organizatora.
4. W razie stwierdzenia, że bezpieczeństwo uczestnika jest zagrożone, zwłaszcza, gdy po odbiór uczestnika stawił się rodzic pozostający w niebudzącym wątpliwości stanie po spożyciu alkoholu, osoba nieuprawniona do odbioru uczestnika ze organizatora w ogóle lub w danym dniu, osoba co do której orzeczono zakaz zbliżania się do dziecka lub kontaktowania się z nim, osoba zachowująca się agresywnie bądź budząca inne uzasadnione zastrzeżenia personelu, każdy członek personelu zobowiązany jest zawiadomić Policję, prosząc o niezwłoczną interwencję, a także zgłosić ten fakt organizatorowi.
§ 11.
1. Personel zobowiązany jest zwracać uwagę oraz obserwować zachowanie innych członków personelu
względem uczestników, weryfikować czy jest ono odpowiednie i nie narusza niniejszych Standardów ochrony
małoletnich, a także czy nie zagraża bezpieczeństwu uczestników.
2. W przypadku stwierdzenia przez członka personelu niewłaściwego zachowania innego członka personelu,
należy niezwłocznie zawiadomić organizatora, wskazując wszystkie okoliczności zawiadomienia.
3. Organizator podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie zgłoszenia, w szczególności:
a) prowadzi własne obserwacje,
b) przeprowadza osobiście kontrolę pracy członka personelu, którego dotyczy zgłoszenie,
c) przeprowadza rozmowę z członkiem personelu.
4. Jeżeli zachodzą podstawy do uznania zgłoszenia za prawdopodobne, a bezpieczeństwo uczestnika jest lub może być zagrożone, organizator może złożyć organom ścigania zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
§ 12.
1. Personel zobowiązany jest zwracać uwagę i w miarę możliwości obserwować funkcjonowanie uczestników w
grupie rówieśniczej.
2. W przypadku stwierdzenia przez personel krzywdzenia uczestnika lub powzięcia uzasadnionego podejrzenia
o krzywdzeniu uczestnika przez innego uczestnika lub uczestników, personel powinien podjąć czynności
adekwatne do sytuacji uczestnika, w szczególności:
a) udzielić uczestnikowi pomocy i wsparcia,
b) podjąć rozmowę dyscyplinującą i wychowawczą z osobami krzywdzącymi,
c) przeprowadzić delikatną i dyskretną rozmowę z krzywdzony uczestnikiem, m.in. w celu ustalenia
częstotliwości krzywdzenia, sposobów krzywdzenia, osób krzywdzących, wyników krzywdzenia,
d) w razie nagłej potrzeby wezwać odpowiednie służby, w tym karetkę pogotowia oraz Policję.
§ 13.
W sytuacjach nagłych, lub niecierpiących zwłoki, w szczególności w przypadku naocznego stwierdzenia przez
członka personelu krzywdzenia uczestnika przez kogokolwiek, członek personelu zobowiązany jest podjąć
natychmiastową interwencję w celu udzielenia uczestnikowi pomocy w zakresie swoich możliwości,
umiejętności, zdolności fizycznej. Członek personelu powinien w szczególności:
1) podjąć próbę przerwania krzywdzenia, o ile nie wiąże się to dla niego z narażeniem samego siebie na
bezpośrednie niebezpieczeństwo,
2) udzielić uczestnikowi pierwszej pomocy lub innej niezbędnej pomocy w zakresie swoich możliwości i
umiejętności, a w razie potrzeby wezwać karetkę pogotowia,
3) zawiadomić Policję, wzywając ją na miejsce zdarzenia, a gdy zachodzi taka potrzeba, wezwać inne służby
ratunkowe,
4) zawiadomić organizatora i spisać szczegółową notatkę służbową z przebiegu zdarzenia i przedłożyć ją
organizatorowi, celem dołączenia do akt interwencyjnych.
V. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH
MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA
§ 14.
1. Za przyjmowanie i przetwarzanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczestnikowi oraz za podjęcie działań
mających na celu udzielenie uczestnikowi wsparcia i pomocy odpowiedzialny jest organizator lub osoba
wyznaczona.
2. Każdy, kto powziął wiedzę o krzywdzeniu uczestnika albo uzasadnionym podejrzeniu krzywdzenia uczestnika,
jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu organizatorowi lub osobie wyznaczonej, a w sytuacji, gdy
podejrzenie krzywdzenia dotyczy organizatora – innej osobie funkcyjnej. W takim przypadku, obowiązki
organizatora wynikające z niniejszych Standardów ochrony małoletnich obciążają tę osobę funkcyjną.
3. Zgłoszenia dokonane osobie innej niż wskazanej w ust. 1 podlegają niezwłocznemu przekazaniu
organizatorowi, celem podjęcia odpowiednich czynności, określonych Standardami ochrony małoletnich.
§ 15.
1. Zgłoszenie krzywdzenia uczestnika może być dokonane w dowolnej formie, m.in. ustnej podczas kontaktu
osobistego z członkiem personelu, telefonicznej, pisemnej, elektronicznej.
2. Organizator zobowiązany jest niezwłocznie przystąpić do weryfikacji zasadności zgłoszenia.
3. Osoba przyjmująca zgłoszenie dotyczące krzywdzenia uczestnika powinna:
a) wysłuchać zgłaszającego z uwagą i zrozumieniem,
b) unikać osądzania oraz wyrażania swoich ocen na temat przedmiotu zgłoszenia,
c) powstrzymywać się od rozstrzygania o przedmiocie zgłoszenia, od składania obietnic co do rezultatów
podejmowanych działań oraz innych zapewnień,
d) zadawać zgłaszającemu pytania oraz dążyć do zebrania jak największej ilości informacji,
e) udzielić zgłaszającemu informacji na temat obowiązujących procedur, wynikających ze Standardów
ochrony małoletnich oraz wstępnych informacji o czynnościach, które mogą zostać podjęte.
VI. ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
§ 16.
1. Rodzaj i forma wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia są ustalane indywidualnie dla każdego krzywdzonego
uczestnika w planie wsparcia (plan wsparcia uczestnika).
2. Plan wsparcia uczestnika ustalany jest przez organizatora, niezwłocznie po zweryfikowaniu zgłoszenia.
3. Plan wsparcia jest przedstawiany rodzicom uczestnika. Organizator może zadecydować o zaniechaniu
przedstawienia planu wsparcia rodzicowi, który krzywdził uczestnika, zwłaszcza w sytuacji, gdy jego
dotychczasowa postawa wskazuje na niecelowość tego działania, bądź zagrażałoby to dobru dziecka.
§ 17.
1. Plan wsparcia powinien określać istotne kwestie związane z udzieleniem uczestnikowi pomocy w zakresie
kompetencji i możliwości organizatora.
2. Plan wsparcia powinien być elastyczny, w razie potrzeby na bieżąco modyfikowany.
3. Plan wsparcia uczestnika powinien zawierać w szczególności:
a) wskazanie krzywdzonego uczestnika, w tym jego dane osobowe, pozwalające na identyfikację,
b) dane osobowe i kontaktowe rodziców uczestnika,
c) domniemanego lub ustalonego sprawcę krzywdy,
d) opis sposobu krzywdzenia i istotne informacje dotyczące zachowania wobec uczestnika i krzywdy,
e) rodzaj i formę wsparcia uczestnika, zestawienie zaplanowanych działań,
f) wykonawców planu wsparcia, wraz z określeniem ich podstawowych obowiązków,
g) okres objęcia uczestnika planem wsparcia,
h) zastosowane formy interwencji przeciwko krzywdzeniu.
4. Jeżeli wymaga tego dobro uczestnika, o objęciu uczestnika planem wsparcia organizator zawiadamia
wszystkich lub wybranych członków personelu, instruując ich o sposobie postępowania z uczestnikiem w
kontekście dotyczących go problemów, wynikających z krzywdzenia.
§ 18.
Wsparcie dla uczestnika określone w indywidualnym planie wsparcia może obejmować w szczególności:
a) rozmowy informacyjne z personelem i uczestnikami krzywdzącymi lub w jakikolwiek sposób
uczestniczącymi w krzywdzeniu, w celu zwrócenia ich uwagi na istniejący w danej grupie problem oraz
określenie wytycznych odpowiedniego postępowania,
b) przeprowadzenie przez organizatora rozmów z rodzicami krzywdzonego uczestnika i rodzicami
uczestników krzywdzących, w celu poinformowania ich o stwierdzonym lub podejrzewanym
krzywdzeniu, ustalenia wspólnej ścieżki działania, a w braku zainteresowania współpracą – rozważenie w
związku z tym zgłoszenia do sądu opiekuńczego lub zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa organom ścigania, o ile zajdą do tego podstawy,
c) ustalenie i podjęcie dla danej grupy, obejmującej krzywdzonego uczestnika i uczestników krzywdzących,
a w razie potrzeby również innych uczestników, działań profilaktycznych, mających na celu ochronę
uczestnika oraz zapobiegnięcie ponowienia się problemu w stosunku do tego uczestnika lub innego,
d) złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, doprowadzenie do wszczęcia
procedury „Niebieskie Karty”, złożenie zgłoszenia do sądu opiekuńczego, dokonanie zgłoszenia do
właściwego ośrodka pomocy społecznej,
e) dokonanie odpowiednich, służących pomocy uczestnikowi zgłoszeń do organów, sądów, urzędów,
instytucji, zakładów opieki zdrowotnej.
VII. PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIAPRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO I WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIEJ KARTY”
§ 19.
1. Zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa dokonywane są przez organizatora. W razie jego nieobecności uprawnienie takie ma każdy członek personelu, który posiada wiedzę lub uzasadnione
podejrzenie dotyczące krzywdzenia uczestnika.
2. W razie odmowy dokonania przez organizatora zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na krzywdzeniu uczestnika, zawiadomienie to nawet w sprawach innych niż nagłe może być złożone przez każdego członka personelu, który powziął wiedzę o możliwości krzywdzenia uczestnika. Członek personelu powinien zawiadomić organizatora o dokonanym zgłoszeniu.
§ 20.
1. W toku postępowania przygotowawczego dotyczącego krzywdzenia uczestnika, personel zobowiązany jest współpracować w niezbędnym zakresie z organami ścigania, w tym m.in. stawiać się na wyznaczone terminy przesłuchań w charakterze świadka oraz udzielać informacji zgodnie ze swoją wiedzą.
2. Personel zobowiązany jest informować organizatora o dokonanych przez personel czynnościach w
postępowaniu prowadzonym przez organy ścigania, dotyczącym krzywdzenia małoletniego. Wszelkie opinie o uczestniku, jego rodzinie lub sytuacji, pisemne informacje, inne dokumenty i dane związane z uczestnikiem, o których sporządzenie lub wydanie został poproszony personel albo do których sporządzenia i przedłożenia został zobowiązany personel przez organy ścigania, inne organy, sądy, instytucje, osoby prywatne, wymagają uprzedniego pisemnego zatwierdzenia przez organizatora, który zobowiązany jest zapewnić wydanie dokumentów i udostępnienie informacji zgodnie z przepisami prawa i w zakresie kompetencji organizatora.
§ 21
1. W razie stwierdzonego przez personel krzywdzenia małoletniego lub uzasadnionego podejrzenia
krzywdzenia małoletniego w rodzinie, w szczególności w przypadku prawdopodobnego zaniedbywania
małoletniego, stosowania względem niego kar cielesnych, przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej,
seksualnej, nadużywania władzy rodzicielskiej albo rażącego niewywiązywania się z obowiązków
rodzicielskich względem małoletniego, zamieszkiwania przez małoletniego w trudnych warunkach,
wychowywania się przez małoletniego w środowisku alkoholowym lub obarczonym czynnikiem
patologicznym oraz we wszelkich innych przypadkach, w których sąd opiekuńczy może wszcząć
postępowanie z urzędu, o ile okoliczności te zostaną zaobserwowane lub ujawnione w tracie pobytu u
organizatora, organizator zawiadamia właściwy miejscowo sąd opiekuńczy o zdarzeniu uzasadniającym
wszczęcie postępowania z urzędu.
2. W sytuacjach określonych w ust. 1 organizator może z inicjatywy własnej lub na prośbę innych osób,
doprowadzić do wszczęcia wobec rodziny małoletniego procedury „Niebieskiej Karty” poprzez dokonanie
odpowiedniego zgłoszenia na Policji, Ośrodku Pomocy Społecznej lub innych uprawnionych organach.
VIII. SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH
INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO
§ 22.
1. U organizatora prowadzi się dokumentację dla wszystkich ujawnionych lub zgłoszonych przypadków
krzywdzenia uczestnika, incydentów oraz zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Dokumentacja jest
prowadzona w formie akt interwencyjnych.
2. Dla każdego przypadku prowadzi się odrębne akta interwencyjne, z tym zastrzeżeniem, że dla jednego
uczestnika prowadzone są jedne akta interwencyjne.
3. Akta interwencyjne są przechowywane zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych uczestników.
§ 23.
1. Akta interwencyjne obejmują: zgłoszenia, notatki służbowe, karty interwencji, plany wsparcia, protokoły,
zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, zestawienie podjętych czynności, a także wszystkie
inne dokumenty związane z danym uczestnikiem bądź danym przypadkiem.
2. Każdy, kto otrzymał zgłoszenie dotyczące krzywdzenia uczestnika, zobowiązany jest sporządzić notatkę
służbową, wskazując w niej datę i formę otrzymanego zgłoszenia, imię, nazwisko oraz wszystkie pozyskane informacje. Notatkę tę sporządzający przedkłada organizatorowi przekazując otrzymane zgłoszenie.
IX. ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW, ZASADY PRZYGOTOWANIA TEGO PERSONELU DO ICH STOSOWANIA ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI
§ 24.
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania Standardów ochrony małoletnich jest organizator lub osoba przez niego wyznaczona.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1:
a) udostępniają personelowi Standardy ochrony małoletnich, zobowiązując do zapoznania się z ich treścią,
b) udzielają personelowi na bieżąco informacji, instrukcji, wyjaśnień, w razie potrzeby udostępniają
personelowi przykładowe wzory dokumentów tj. notatki służbowe, karty interwencji, protokoły,
c) prowadzą obserwacje w zakresie sprawności funkcjonowania Standardów ochrony małoletnich oraz ich
skuteczności, zbierają od personelu postulaty dotyczące aktualizacji oraz wprowadzają do nich zmiany.
3. Personel potwierdza zapoznanie się z obowiązującymi w organizatorowi Standardami ochrony małoletnich oraz zobowiązanie do stosowania Standardów, składając w tym zakresie pisemne oświadczenie.
X. ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW
§ 25.
1. Standardy ochrony małoletnich są wprowadzane, zmieniane i uchylane przez organizatora.
2. Standardy podlegają obowiązkowej ocenie i aktualizacji nie rzadziej niż co dwa lata, licząc od daty ich
wprowadzenia bądź od ostatniej aktualizacji w celu zapewnienie ich dostosowania do aktualnych potrzeb
oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Standardy mogą być aktualizowane w każdym czasie, w zależności od potrzeb uczestników i zmieniającej się
sytuacji, dotychczasowych doświadczeń, a w szczególności ich skuteczności.
4. Każdy członek personelu może zgłosić organizatorowi w formie pisemnej postulat wprowadzenia zmian lub
uzupełnień dotychczasowych Standardów ochrony małoletnich.
5. Wszelkie zmiany Standardów ochrony małoletnich podlegają ogłoszeniu poprzez zamieszczenie na stronie
internetowej organizatora tekstu jednolitego zmienionych Standardów oraz ich wersji skróconej.
XI. ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET, PROCEDURY OCHRONY UCZESTNIKÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE
§ 26.
1. Z uwagi na brak zapewnienia dostępu do sieci Internet dla małoletnich przez organizatora, nie
wprowadza się zasad korzystania z urządzeń, ani procedur ochrony uczestników przed treściami
szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
2. Zauważone szkodliwe i niedozwolone treści należy zgłaszać do organizatora.
3. Uczestnicy są uprawnieni do korzystania z prywatnych urządzeń elektronicznych, w tym
z dostępem do sieci Internet, poza prowadzonymi zajęciami, warsztatami, kursami, eventami lub
innymi usługami świadczonymi przez organizatora, z zastrzeżeniem, że zabronione jest:
a) przeglądanie, odtwarzanie, okazywanie, udostępnianie treści i innych materiałów: nieprzeznaczonych dla
małoletnich lub przeznaczonych dla małoletnich w starszym wieku, okrutnych, brutalnych, związanych
przemocą agresją, nawołujących do nienawiści, nietolerancji, czynienia krzywdy, prześmiewczych,
znieważających lub zniesławiających inne osoby, w szczególności innych uczestników lub personelu,
pornograficznych, innych mogących mieć negatywny wpływ na psychikę i zachowanie uczestników,
b) granie w gry zawierające element przemocy, agresji, brutalnych obrazów, oglądanie materiałów lub gry
innych graczy,
c) utrwalanie wizerunku, w tym nagrywanie materiałów video, robienie zdjęć, nagrywanie materiałów
audio innych uczestników lub personelu bez ich niemogącej budzić wątpliwości zgody, a także
wykorzystywanie tych nagrań w jakikolwiek sposób, w tym poprzez udostępnianie innym osobom,
publikowanie w sieci Internet, drukowanie bądź wykorzystywanie w jakikolwiek sposób,
d) dokonywanie czynności, o których mowa lit. c) powyżej w stosunku do uczestników z
niepełnosprawnościami oraz szczególnymi potrzebami edukacyjnymi nawet za ich zgodą,
e) nękanie innych uczestników oraz personelu przy użyciu urządzenia elektronicznego w jakikolwiek
sposób, w szczególności wykonywanie licznych połączeń telefonicznych, wysyłanie licznych wiadomości
sms, mms, za pośrednictwem aplikacji i komunikatorów, do innych osób, gdy sobie tego nie życzą,
f) jakiekolwiek krzywdzenie lub narażenie na krzywdę, sprawienie przykrości, ośmieszenie, poniżenie,
robienie sobie żartów, inne nieprzyjemne zachowania wobec uczestników lub personelu z użyciem
urządzeń elektronicznych.
4. Każdy członek personelu stwierdziwszy wykorzystanie urządzeń elektronicznych oraz sieci Internet w sposób
zabroniony, zobowiązany jest do natychmiastowej reakcji, prowadzącej w pierwszej kolejności do przerwania
zabronionego działania. Reakcja powinna być adekwatna i dostosowana do przewinienia uczestnika.
XII. ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO
ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
§ 27.
1. Standardy ochrony małoletnich są udostępnione rodzicom oraz uczestnikom w celu zaznajomienia się z nimi i
ich stosowania poprzez zamieszczenie na stronie internetowej organizatora oraz wywieszenie w lokalu
organizatora w wersji pełnej oraz skróconej - zawierającej informacje istotne dla małoletnich.
2. Organizator informuje rodziców o obowiązywaniu Standardów ochrony małoletnich, konieczności
zapoznania się z ich treścią i ich stosowania, miejscach udostępnienia, a także istotnej wadze dokumentu.
§ 28.
1. Standardy ochrony małoletnich obowiązują od dnia 03.09.2024
2. Załączniki do Standardów stanowią ich integralną część.